Статті та публікації

Рекомендації суб’єктам декларування до чергового етапу електронного декларування в Україні

27.11.2017

Шановні суб’єкти декларування! З метою завчасної підготовки до чергового етапу електронного декларування в Україні, який розпочинається з 01.01.2018, просимо Вас виконати такі дії:

1. Перевірити адресу електронної поштової скриньки, яка вказана у Вашому персональному кабінеті Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр).

Звертаємо Вашу увагу на те, що відповідно до Указу Президента України від 15.05.2017 №133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.04.2017 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» доступ до окремих поштових серверів у домені .ru обмежений.

У зв’язку з цим для роботи з Реєстром (отримання повідомлень, підтвердження зміни електронного цифрового підпису тощо) слід використовувати поштові скриньки, які не підпадають під зазначені обмеження (наприклад: ukr.net, i.ua, email.ua, gmail.com тощо).

Якщо Ваша електронна поштова скринька підпадає під обмеження, то для її зміни у персональному кабінеті Реєстру необхідно створити (або використовувати іншу) особисту поштову скриньку. Після цього слід авторизуватися в Реєстрі за адресою: https://portal.nazk.gov.ua за допомогою власного електронного цифрового підпису, перейти у вкладку «Мій профіль», натиснути кнопку «Змінити контактні дані», у полі «Новий E-mail» вказати нову поштову скриньку та натиснути кнопку «Змінити E-mail».

На нову поштову скриньку надійде лист «Зміна E-mail | ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ». Для зміни E-mail перейдіть за посиланням у листі, повторно здійсніть вхід у Ваш персональний кабінет та перевірте вкладку «Мій профіль». У полі «E-mail» повинна бути зазначена вже змінена електронна поштова скринька.

Звертаємо увагу! Для зміни електронної поштової скриньки у Вашому персональному кабінеті Реєстру не потрібно отримувати новий ЕЦП.

2. Перевірити термін дії та працездатність Вашого електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП) для роботи з Реєстром.

Для отримання інформації про термін дії ЕЦП треба завантажити посилений сертифікат особистого ЕЦП з веб-сайту акредитованого центру сертифікації ключів (далі - АЦСК), в якому Ви отримали ЕЦП. Після цього натиснути на сертифікат подвійним кліком лівої кнопки миші та у вікні, яке відкрилось, переглянути термін дії сертифікату ЕЦП. Необхідно, щоб на дату подання електронних документів до Реєстру сертифікат ЕЦП був діючий. У разі, якщо термін дії сертифікату сплинув, Ви не зможете користуватись ЕЦП, в тому числі подавали електронні документи до Реєстру. Тоді Вам необхідно звернутись до АЦСК та отримати новий ЕЦП. Зазначаємо, що Національне агентство не є АЦСК. З переліком АЦСК Ви можете ознайомитись на сторінці https://portal.nazk.gov.ua у полі: “АЦСК”.

Після отримання нового ЕЦП Вам необхідно зайти на сторінку входу до Реєстру https://portal.nazk.gov.ua і скористатись посиланням: «Я загубив/змінив свій приватний ключ». У полі «Поточна електронна адреса» вказати електронну поштову скриньку, з якою Ви зареєстровані в Реєстрі, та натиснути кнопку «Вислати код для відновлення». На вказану поштову скриньку надійде лист «Зміна ЕЦП | ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ». Для зміни ЕЦП необхідно перейти за посиланням у листі, після цього у полі АЦСК обрати акредитований центр сертифікації ключів, в якому Ви отримали новий ЕЦП, обрати файл нового ЕЦП, вказати пароль від нового ЕЦП та натиснути кнопку «Змінити ЕЦП». Після успішного виконання вказаних дій з’явиться повідомлення про розгляд Вашої заявки. Заявки на зміну ЕЦП розглядаються протягом 1 доби у робочий час. Ви можете здійснити спробу входу до Реєстру з новим ЕЦП через вказаний час та не очікувати листа з подальшими інструкціями.

Для перевірки працездатності ЕЦП Ви можете скористатись online-сервісом накладання ЕЦП на електронні документи за посиланням: https://ca.informjust.ua/sign. Результатом успішної перевірки буде повідомлення: «ПІДПИС НАКЛАДЕНО УСПІШНО, ЦІЛІСНІСТЬ ДАНИХ ПІДТВЕРДЖЕНО».

Якщо при накладанні електронного цифрового підпису виникає помилка, слід звернутись до акредитованого центру сертифікації ключів, який Вам видав ЕЦП.

Виконавши запропоновані дії, Ви завчасно підготуєтесь до чергового етапу декларування в Україні, чим полегшите собі роботу з Реєстром.

Також нагадуємо, що на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції https://nazk.gov.ua у розділі «Декларування» Ви можете ознайомитись із Рекомендаціями при роботі з Реєстром.

У разі виникнення проблем технічного характеру Ви можете звернутись до служби технічної підтримки за тел.: +38(044)200-06-94 або адресою електронної пошти support@nazk.gov.ua, при цьому:

-        направляйте електронний лист з Вашої персональної електронної поштової скриньки, яка зазначена при реєстрації;

-        у темі листа зазначайте суть Вашого питання;

-        у листі необхідно зазначити Ваше П.І.Б., реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН) та викласти суть питання, за необхідності до листа додати скріншоти (зображення екрана) з Вашою помилкою.


НАЗК: володіння корпоративними правами не є автоматичним свідченням наявності конфлікту інтересів

20.11.2017
 

Згідно із Законом України «Про запобігання корупції» наявність у посадовців корпоративних прав не є автоматичним свідченням наявності конфлікту інтересів.

У дослідженні, яке днями з’явилося в інформаційному просторі було вказано, що 38 народних депутатів мають конфлікт інтересів у зв’язку з тим, що володіють корпоративними правами. Національне агентство з огляду на термінологію Закону «Про запобігання корупції» звертає увагу, що володіння посадовою особою корпоративними правами не є автоматичним доказом наявності у неї реального конфлікту інтересів, хоча безперечно є чинником, що збільшує ризики його виникнення.

Основні засади запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, як превентивного антикорупційного механізму визначаються нормами Закону України «Про запобігання корупції».

Нормами ст. 36 вказаного Закону встановлено правила запобігання конфлікту інтересів у зв'язку з наявністю в особи підприємств чи корпоративних прав, які не містять заборон щодо володіння корпоративними правами. Конституційний суд України у своєму рішенні від 13.03.2012 № 6-рп/2012 вже зазначав, що особи, уповноважені на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, як і інші фізичні та юридичні особи, мають право володіти, користуватися та розпоряджатися своєю власністю, у тому числі з метою набуття та реалізації корпоративних прав.

Реальний конфлікт інтересів – це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (абзац 13, ч. 1, стаття 1 Закону). Тобто, для виявлення ознак реального конфлікту інтересів при прийнятті особою конкретних рішень або вчиненні чи не вчиненні певних дій, навіть за наявності у неї приватного інтересу, зумовленого володінням корпоративними правами, встановлення такої суперечності є обов’язковою умовою.

Відповідно до принципу законності стосовно діяльності органів державної влади, закріпленого у ч. 2 ст. 19 Конституції України, правозастосовна діяльність Національного агентства при здійсненні моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів має ґрунтуватись виключно на нормах вказаних актів  законодавства.

Національне агентство підкреслює, що згідно з п. 15 ч. 1 статті 11 Закону - надання роз'яснень, методичної та консультаційної допомоги у застосуванні актів законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб є виключною компетенцією Національного агентства.


НАЗК: внесено припис в.о. генерального директора ДП «КБ «Артилерійське озброєння» стосовно заступника з розвитку підприємства

31.10.2017

Національне агентство з питань запобігання корупції на своєму засіданні прийняло рішення про внесення припису про порушення вимог законодавства щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інших порушень закону виконуючому обов’язки генерального директора ДП «КБ «Артилерійське озброєння» Нестреляю Андрію. Припис внесено стосовно заступника генерального директора з розвитку та якості державного підприємства «Конструкторське бюро «Артилерійське озброєння» Чабанова Андрія.

За результатами перевірки, здійсненої Департаментом моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції НАЗК, встановлено, що заступник генерального директора ДП «КБ «Артилерійське озброєння», будучи посадовою особою юридичної особи публічного права, порушив вимоги частини першої статті 36 Закону України «Про запобігання корупції», а саме не передав належні йому підприємства та корпоративні права в управління іншій особі протягом 30 днів після призначення на посаду, чим вчинив правопорушення, пов’язане з корупцією.

Згідно з приписом, НАЗК вимагає провести службове розслідування з метою виявлення причин та умов, що призвели до вчинення правопорушення.

Припис НАЗК є обов’язковим до виконання. За невиконання припису керівник органу, підприємства, установи, організації несе відповідальність, передбачену статтею 18846 КУпАП.


В НАЗК презентували онлайн-курс «Конфлікт інтересів - треба знати!»

26.10.2017

В Національному агентстві з питань запобігання корупції відбулась презентація навчального онлайн-курсу «Конфлікт інтересів - треба знати!». Інтерактивний курс працюватиме в рамках інформаційної кампанії з роз’яснення законодавства про конфлікт інтересів, реєстрація на нього розпочинається відсьогодні, з 23 жовтня.

Онлайн-курс був створений спільними зусиллями співробітників Національного агентства, громадського проекту масових відкритих онлайн-ресурсів «Prometheus» та Програми розвитку ООН в Україні. Його мета - надати базові практичні інструменти для підвищення ефективності виявлення, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання встановлених заборон та обмежень.

Участь у презентації взяли Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Наталія Корчак, Директор Програми розвитку ООН в Україні Янтомас Хімстра і співзасновник навчальної платформи відкритих онлайн-ресурсів «Prometheus» Іван Примаченко.

Онлайн курс має практичну спрямованість і орієнтований на суб’єктів ЗУ «Про запобігання корупції», якими на сьогодні час є Президент України, Голова Верховної Ради України, Прем’єр-міністр України, міністри, народні депутати, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, військові посадові особи, посадові особи юридичних осіб публічного права. Курс буде корисним і для на потенційних викривачів.

Структура курсу включає шість розділів, які розкриватимуть термінологічні основи, як то «конфлікт інтересів», «приватний інтерес», висвітлюватимуть алгоритм дій у разі виникнення конфлікту інтересів, а також питання у зв’язку з наявністю в особи підприємств чи корпоративних прав, розглядатимуться основні аспекти юридичних наслідків вчинення дій та прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів. Особливо корисним курс стане в питаннях виявлення, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад, військових посадових осіб, членів колегіальних органів та посадових осіб державних, комунальних підприємств, установ, організацій.

Курс також містить розділ, присвячений питанням запобігання конфлікту інтересів у діяльності народних депутатів України і контролю за дотриманням ними цих вимог.

Початок навчального онлайн-курсу «Конфлікт інтересів – треба знати!» - 9 грудня.

Реєстрація за посиланням: https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:NAZK+COI101+2017_T3/about


До суду направлено адміністративний протокол на декларанта, який несвоєчасно повідомив НАЗК про суттєві зміни у майновому стані

26.10.2017
 

Національне агентство з питань запобігання корупції прийняло рішення про направлення до суду протоколу про адміністративне правопорушення, передбачене частиною другою статті 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - Кодекс).

Протокол складено на підставі фактичних даних, зібраних відповідно до статей 251, 255 Кодексу, які свідчать про те, що Алевтина Обозова, перебуваючи на посаді головного спеціаліста відділу прикладного програмного забезпечення та програмно-технічних комплексів Управління інформаційних технологій та захисту інформації Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області несвоєчасно повідомила Національне агентство про суттєві зміни у майновому стані, які виникли внаслідок купівлі квартири.

Вартість придбаного декларантом нерухомого майна перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року, а саме більше 80 000,00 гривень.

Частина друга статті 52 Закону України «Про запобігання корупції» визначає, що у разі суттєвої зміни в майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання ним доходу, придбання ним майна на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року, зазначений суб’єкт у 10-денний строк з моменту отримання доходу чи придбання майна зобов’язаний письмово повідомити про це Національне агентство (заповнити відповідну електронну форму на веб-сайті Національтного агентства через власний персональний е-кабінет суб’єкта декларування  у системі Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування).


В Енергоатомі розроблена і введена в дію нова антикорупційна програма

08.09.2017

В Энергоатоме разработана и введена в действие новая антикоррупционная программа, которая подготовлена с учетом лучших отечественных и международных практик в этой сфере и представляет собой комплекс правил, стандартов и процедур по выявлению, противодействию и предотвращению коррупции в деятельности Компании.

Принятию Программы предшествовало проведение оценки коррупционных рисков в деятельности НАЭК «Энергоатом», результаты которой включены в утвержденную редакцию документа.

Этой Антикоррупционной программой Компания провозглашает, что ее работники, должностные лица, руководители обособленных подразделений и президент Компании в своей внутренней деятельности, а также в правоотношениях с деловыми партнерами, органами государственной власти, органами местного самоуправления руководствуются принципом «нулевой толерантности» к любым проявлениям коррупции и принимают все предусмотренные законодательством меры по предупреждению, выявлению и противодействию коррупции и связанным с ней действиям (практикам).

Ознакомиться с Антикоррупционной программой Компании можно по ссылке http://www.energoatom.kiev.ua/ru/compliance/anticorruption/articles/52960-v_energoatome_razrabotana_i_vvedena_v_deyistvie_novaya_antikorruptcionnaya_programma/


НАЗК направило до суду протоколи про адміністративні правопорушення стосовно посадової особи Державного спеціалізованого підприємства

08.09.2017
 

Уповноважена особа Національного агентства з питань запобігання корупції склала та в установленому порядку направила до суду протоколи про притягнення до адміністративної відповідальності головного інженера, який на час вчинення правопорушень, які передбачені частинами першою та другою статті 172-7 «Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів» Кодексу України про адміністративні правопорушення, виконував обов’язки директора Державного спеціалізованого підприємства «Київський державний міжобласний спеціальний комбінат» Леоніда Фурмана.

Виконуючий обов’язки директора ДСП «Київський ДМСК», умисно допускаючи суперечність між приватним інтересом, який полягав у бажанні покращити своє матеріальне становище та матеріальне становище близької особи – дружини, та його службовими повноваженнями щодо можливості приймати рішення стосовно преміювання працівників, маючи корисливий мотив, не повідомив належних осіб про наявність у нього реального конфлікту інтересів. Леонід Фурман видав накази, якими встановлював премії, зокрема, собі та близькій особі – своїй дружині, чим порушив вимоги частини першої статті 28 Закону України «Про запобігання корупції».

Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення (стаття 172-7), неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Нагадаємо, що згідно з частиною третьою статті 12 Закону України «Про запобігання корупції» у разі виявлення ознак адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, уповноважені особи Національного агентства складають протокол про таке правопорушення, який направляється до суду згідно з рішенням Національного агентства. 


Разъяснение относительно сообщения о существенных изменениях в имущественном состоянии, касающиеся получения дохода в виде наследства

05.09.2017
 

Дирекція із запобігання і протидії корупції НАЕК «Енергоатом» звернулася до Національного агентства з питань запобігання корупції з метою отримання роз’яснення чи слід повідомляти про зміни в майновому стані, якщо внаслідок спадкування особа отримала майно у власність, вартість якого об’єктивно перевищує 50 прожиткових мінімумів, проте за законом таке майно не підлягає обов’язковій оцінці.

Листом від 30 серпня 2017 року №51-10/30281/17 Національне агентство надало роз’яснення, згідно з яким суб’єкт декларування у разі отримання у спадщину майна, оцінка якого не проводилася, повідомлення про зміни в майновому стані не подає.


Наглядна інформація щодо відповідальності за корупційні злочини та правопорушення, пов'язані з корупцією

30.08.2017


джерело: www.ua.undp.org



НАЗК опрацювало 898 повідомлень про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, що надійшли від викривачів

11.08.2017
 

Національне агентство з питань запобігання корупції протягом року отримало 898 повідомлень від викривачів про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення. Лише 330 з цих повідомлень є анонімними.

Зокрема, у період з січня до серпня 2017 року у НАЗК зареєстровано 502 повідомлення про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, а також порушення вимог Закону України «Про політичні партії в Україні». З них 446 надійшло через повідомлення на офіційному веб-сайті Національного агентства, а ще 56 – через спеціальну телефонну лінію Національного агентства. При цьому 146 із вказаних 502 повідомлень були анонімними. У 2016 році зазначеними каналами НАЗК отримало та опрацювало 398 повідомлень про корупцію, з яких 184 були анонімними.

Як повідомлялось, НАЗК створило та забезпечує функціонування системи доступних і безпечних каналів зв’язку для отримання інформації про корупційні правопорушення від викривачів.

Електронна форма повідомлення про корупційні правопорушення розміщена на офіційному веб-сайті: https://nazk.gov.ua/.

Спеціальна телефонна лінія для того, щоб повідомити про корупційне правопорушення: +38(044)200-06-91; факс: +38(044)200-06-97.

Нагадаємо, що викривачі захищені положеннями статті 53 Закону України “Про запобігання корупції” щодо захисту викривачів. Зокрема, пунктом 5 ст. 53  особі викривача гарантується анонімність (Викривач - особа, яка надає допомогу в запобіганні і протидії корупції, яка за наявності обґрунтованого переконання, що інформація є достовірною, повідомляє про порушення вимог цього Закону іншою особою).