Статті та публікації

В Енергоатомі розроблена і введена в дію нова антикорупційна програма

08.09.2017

В Энергоатоме разработана и введена в действие новая антикоррупционная программа, которая подготовлена с учетом лучших отечественных и международных практик в этой сфере и представляет собой комплекс правил, стандартов и процедур по выявлению, противодействию и предотвращению коррупции в деятельности Компании.

Принятию Программы предшествовало проведение оценки коррупционных рисков в деятельности НАЭК «Энергоатом», результаты которой включены в утвержденную редакцию документа.

Этой Антикоррупционной программой Компания провозглашает, что ее работники, должностные лица, руководители обособленных подразделений и президент Компании в своей внутренней деятельности, а также в правоотношениях с деловыми партнерами, органами государственной власти, органами местного самоуправления руководствуются принципом «нулевой толерантности» к любым проявлениям коррупции и принимают все предусмотренные законодательством меры по предупреждению, выявлению и противодействию коррупции и связанным с ней действиям (практикам).

Ознакомиться с Антикоррупционной программой Компании можно по ссылке http://www.energoatom.kiev.ua/ru/compliance/anticorruption/articles/52960-v_energoatome_razrabotana_i_vvedena_v_deyistvie_novaya_antikorruptcionnaya_programma/


НАЗК направило до суду протоколи про адміністративні правопорушення стосовно посадової особи Державного спеціалізованого підприємства

08.09.2017
 

Уповноважена особа Національного агентства з питань запобігання корупції склала та в установленому порядку направила до суду протоколи про притягнення до адміністративної відповідальності головного інженера, який на час вчинення правопорушень, які передбачені частинами першою та другою статті 172-7 «Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів» Кодексу України про адміністративні правопорушення, виконував обов’язки директора Державного спеціалізованого підприємства «Київський державний міжобласний спеціальний комбінат» Леоніда Фурмана.

Виконуючий обов’язки директора ДСП «Київський ДМСК», умисно допускаючи суперечність між приватним інтересом, який полягав у бажанні покращити своє матеріальне становище та матеріальне становище близької особи – дружини, та його службовими повноваженнями щодо можливості приймати рішення стосовно преміювання працівників, маючи корисливий мотив, не повідомив належних осіб про наявність у нього реального конфлікту інтересів. Леонід Фурман видав накази, якими встановлював премії, зокрема, собі та близькій особі – своїй дружині, чим порушив вимоги частини першої статті 28 Закону України «Про запобігання корупції».

Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення (стаття 172-7), неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Нагадаємо, що згідно з частиною третьою статті 12 Закону України «Про запобігання корупції» у разі виявлення ознак адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, уповноважені особи Національного агентства складають протокол про таке правопорушення, який направляється до суду згідно з рішенням Національного агентства. 


Разъяснение относительно сообщения о существенных изменениях в имущественном состоянии, касающиеся получения дохода в виде наследства

05.09.2017
 

Дирекція із запобігання і протидії корупції НАЕК «Енергоатом» звернулася до Національного агентства з питань запобігання корупції з метою отримання роз’яснення чи слід повідомляти про зміни в майновому стані, якщо внаслідок спадкування особа отримала майно у власність, вартість якого об’єктивно перевищує 50 прожиткових мінімумів, проте за законом таке майно не підлягає обов’язковій оцінці.

Листом від 30 серпня 2017 року №51-10/30281/17 Національне агентство надало роз’яснення, згідно з яким суб’єкт декларування у разі отримання у спадщину майна, оцінка якого не проводилася, повідомлення про зміни в майновому стані не подає.


Наглядна інформація щодо відповідальності за корупційні злочини та правопорушення, пов'язані з корупцією

30.08.2017


джерело: www.ua.undp.org



НАЗК опрацювало 898 повідомлень про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, що надійшли від викривачів

11.08.2017
 

Національне агентство з питань запобігання корупції протягом року отримало 898 повідомлень від викривачів про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення. Лише 330 з цих повідомлень є анонімними.

Зокрема, у період з січня до серпня 2017 року у НАЗК зареєстровано 502 повідомлення про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, а також порушення вимог Закону України «Про політичні партії в Україні». З них 446 надійшло через повідомлення на офіційному веб-сайті Національного агентства, а ще 56 – через спеціальну телефонну лінію Національного агентства. При цьому 146 із вказаних 502 повідомлень були анонімними. У 2016 році зазначеними каналами НАЗК отримало та опрацювало 398 повідомлень про корупцію, з яких 184 були анонімними.

Як повідомлялось, НАЗК створило та забезпечує функціонування системи доступних і безпечних каналів зв’язку для отримання інформації про корупційні правопорушення від викривачів.

Електронна форма повідомлення про корупційні правопорушення розміщена на офіційному веб-сайті: https://nazk.gov.ua/.

Спеціальна телефонна лінія для того, щоб повідомити про корупційне правопорушення: +38(044)200-06-91; факс: +38(044)200-06-97.

Нагадаємо, що викривачі захищені положеннями статті 53 Закону України “Про запобігання корупції” щодо захисту викривачів. Зокрема, пунктом 5 ст. 53  особі викривача гарантується анонімність (Викривач - особа, яка надає допомогу в запобіганні і протидії корупції, яка за наявності обґрунтованого переконання, що інформація є достовірною, повідомляє про порушення вимог цього Закону іншою особою).


НАЗК внесло припис посадовцю «Укренерго» через сімейні стосунки його підлеглого

08.08.2017
 

Потенційний конфлікт інтересів через наявність приватного інтересу, зумовленого сімейними стосунками, вбачається у діях Олександра Кукурузяка, заступника начальника Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Дніпровському регіоні – заступника начальника Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Запорізькій області відокремленого підрозділу «Державна інспекція енергетичного нагляду України» державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго». 

Відповідно до висновків перевірки, здійсненої Департаментом моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції НАЗК, чиновник, займаючи у період з 2006 року по 2017 рік керівні посади в інспекції Держенергонагляду у Дніпровському регіоні, систематично погоджував документи на переведення та призначення своїх двох синів та невістки.

Таким чином, в діях Олександра Кукурузяка вбачається потенційний конфлікт інтересів, який може вплинути на об’єктивність та неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання ним своїх повноважень стосовно своїх близьких осіб.

Відповідний припис щодо усунення порушень антикорупційного законодавства НАЗК внесло директору відокремленого підрозділу «Державна інспекція енергетичного нагляду України» державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» - Головному державному інспектору України з енергетичного нагляду Олегу Шургаю. З метою усунення виявлених порушень Національне агентство з питань запобігання корупції вимагає вжити заходів щодо врегулювання потенційного конфлікту інтересів в діяльності чиновника.


Энергоатом получил от ProZorro награду «Заказчик года, сэкономивший наибольшую сумму денег»

08.08.2017
 

НАЭК «Энергоатом» стал одним из победителей конкурса Prozorro Awards в номинации «Заказчик года, сэкономивший наибольшую сумму денег». Таким образом, были отмечены достижения Энергоатома в экономии средств благодаря проведению тендеров в системе ProZorro - со времени внедрения электронной системы закупок в Компании было сэкономлено 405 млн грн. Конкурс Prozorro Awards был посвящен годовщине начала полномасштабной работы системы электронных закупок Prozorro. (Система ProZorro стала обязательной к использованию по всей Украине 1 августа 2016 года).

На торжественном вручении наград, которое состоялось 4 августа в Киеве, Энергоатом представляла директор Департамента документального обеспечения работы Тендерного комитета Компании Людмила Сумера. «Получить такую высокую награду - это большая честь для компании Энергоатом, которая является лидером в области энергетики и первой из государственных компаний перешла на электронные закупки», - отметила Людмила Сумера.

Победителей Prozorro Awards отобрали по количеству сэкономленных денег, прозрачности ведения закупок, по объему проведенных тендеров и заключенных договоров, а также отметили самую креативную закупку года.


Основні показники діяльності НАЗК щодо здійснення моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів у 2017 році

07.08.2017

Департамент моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції НАЗК станом на серпень поточного року здійснив 120 перевірок щодо наявності конфлікту інтересів під час повної перевірки декларацій та ще 129 перевірок триває.

З початку року було надано 922 роз’яснення щодо наявності конфлікту інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції. Департамент здійснив моніторинг щодо 691 особи: за власною ініціативою 490 і 201 за повідомленнями про порушення. Моніторинг здійснювався щодо дотримання вимог Закону України «Про запобігання корупції» в частині запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 28) та запобігання конфлікту інтересів у зв’язку з наявністю в особи підприємств чи корпоративних прав (ст. 36).

Департамент склав 61 протокол щодо порушень вимог законодавства і вніс 4 приписи для усунення порушень. За вказаний період здійснено 264 перевірки щодо дотримання обмежень, передбачених ЗУ «Про запобігання корупції»:

-        щодо використання службових повноважень чи свого становища (ст. 22);

-        щодо одержання подарунків (ст. 23);

-        щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (ст.25);

-        після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування (ст. 26).


Справа розкрадання коштів «Южно-Української АЕС»: новий підозрюваний

04.08.2017
 

2 серпня детективи Національного антикорупційного бюро України під процесуальним керівництвом прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури затримали особу, підозрювану в розкраданні 27 млн грн ДП НАЕК «Енергоатом». Вчинення злочину кваліфіковано за ч.5 ст.27, ч.5 ст.191 («Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем») Кримінального кодексу України.

За версією слідства, затриманий, використовуючи родинні зв’язки з колишнім генеральним директором «Южно-Української АЕС» (входить до складу ДП «НАЕК «Енергоатом»), упродовж 2012-2014 років сприяв перемозі двох комерційних структур у торгах із закупівлі електрощитового обладнання, які проводила атомна електростанція. Обладнання поставлене за завищеними цінами, внаслідок чого інтересам держави завдано збитків в розмірі 27 млн грн.

Розслідування цієї корупційної схеми детективи НАБУ здійснюють із квітня 2016 року, після того як відповідне кримінальне провадження було передано зі слідчого управління УМВС України в Миколаївській області.

Крім затриманого 2 серпня, в цьому провадженні 13 особам уже повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст.191 та ч.2 ст.205 КК України. Стосовно 4 осіб матеріали досудового розслідування виділені в окреме провадження та направлені до суду з угодами про визнання винуватості, три з яких затверджені судом з обвинувальними вироками, одна угода перебуває на розгляді суду. 5 підозрюваних оголошені у національний та міжнародний розшук. На підставі обвинувальних вироків засудженими повернуто до державного бюджету понад 1,5 млн грн. Вживаються заходи для повного відшкодування збитків, завданих державі, для чого за клопотаннями детективів НАБУ накладено арешт на майно підозрюваних на суму понад 100 млн грн.

Досудове розслідування триває, наразі встановлюються й інші особи, причетні до реалізації корупційної схеми.


НАЗК перевіряє відомості в деклараціях стосовно майна, коштів та корпоративних прав, набутих суб'єктами декларування після квітня 2015 року

03.08.2017
 

Національне агентство з питань запобігання корупції здійснює моніторинг і перевірку декларацій лише стосовно майна, коштів, корпоративних прав, набутих після квітня 2015 року, що зумовлено положеннями Закону України «Про запобігання корупції», прийнятого Верховною Радою України 14 жовтня 2014 року.

Згідно з Прикінцевими положеннями Закону він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності. При цьому вперше Закон був офіційно опублікований у виданні «Голос України» 25 жовтня 2014 року.

З огляду на зазначене, положення Закону «Про запобігання корупції», пов’язані з регулюванням суспільних відносин в антикорупційній сфері, введені в дію 26 квітня 2015 року. При цьому слід враховувати, що саме дата введення в дію Закону «Про запобігання корупції» є початком для виникнення, зміни чи припинення прав та обов’язків відповідних суб’єктів правовідносин.

Разом з тим зазначимо, що в новій редакції викладено статтю 368-2 Кримінального кодексу України, відповідно до якої суб’єктом злочину є особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які визначені у п. 1 ч. першої ст. 3 ЗУ «Про запобігання корупції».

У зв’язку з цим набуття з 26 квітня 2015 року такою особою у власність активів у значному розмірі, законність підстав набуття яких не підтверджено доказами, а так само передача нею таких активів будь-якій іншій особі, тягне за собою кримінальну відповідальність передбачену статтею 368-2 ККУ.