Статті та публікації

Система логічного та арифметичного контролю декларацій введена в експлуатацію

26.09.2018

Національне агентство з питань запобігання корупції прийняло рішення про запуск в промислову експлуатацію системи логічного та арифметичного контролю декларацій Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Система).

Впровадження Системи є результатом командної співпраці Національного агентства, наших іноземних партнерів Програми розвитку ООН в Україні, низки державних органів - держателів реєстрів, ДП «Українські спеціальні системи», Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації та фахівців приватних компаній - ТОВ «Finport Technologies Inc.» та АТ «Інститут інформаційних технологій».

Система, здійснюючи логічний та арифметичний контроль, відповідно до затверджених Правил буде присвоювати кожній декларації Показник рейтингу ризику. Такий показник відображатиме ступінь невідповідності відомостей в декларації та наявні в ній ризики, залежно від яких Система визначатиме доцільність та обґрунтованість проведення повної перевірки конкретної декларації.

В основу формування рейтингу ризику закладено:

-        відповідність правильності заповнення розділів декларації суб’єктами декларування;

-        порівняння інформації, зазначеної у різних розділах декларації, між собою;

-        порівняння відомостей декларації з відомостями, що відображені в попередній декларації суб’єкта;

-        кількість задекларованих активів кожного виду.

Крім того, Національне агентство, починаючи з лютого 2018 року здійснювало роботу із запровадження автоматизованого обміну інформацією, що необхідна для перевірки декларацій, затвердивши з держателями реєстрів відповідні порядки та погодивши протоколи автоматизованого обміну інформацією.

Однак змушені констатувати факт, що запуск автоматизованого обміну інформацією з реєстрами Міністерства юстиції, в яких міститься велика кількість критично важливих відомостей, необхідних для перевірки декларацій, стане можливим після прийняття Верховною Радою законопроекту #7276 про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належного доступу Національного агентства до інформації, необхідної для реалізації його повноважень, який зареєстровано у Верховній Раді ще в листопаді 2017 року.


Звертаємо увагу! Національне агентство з питань запобігання корупції не вимагає будь-яку інформацію по телефону!

21.09.2018

Національному агентству з питань запобігання корупції стало відомо про факти дзвінків суб'єктам декларування від імені працівників апарату Національного агентства.

Дзвінки здійснювались з метою начебто уточнення інформації, що вказана в їх деклараціях, або щодо проведення Національним агентством перевірок декларацій суб'єктів.

Звертаємо Вашу увагу, що спілкування посадових осіб Національного агентства з суб’єктами декларування відбувається виключно в межах повноважень, будь-які відомості запитуються в офіційній письмовій формі у суб’єкта декларування або відповідного органу.

Спілкування з суб'єктами декларування здійснюється працівниками апарату Національного агентства виключно з офіційних телефонів або електронних адрес, зазначених на офіційному веб-сайті.

Також просимо повідомляти про вказані випадки на: info@nazk.gov.ua

Звертаємо увагу, що факти використання персональних даних працівників апарату Національного агентства у протиправний спосіб документуються і надаватимуться до правоохоронних органів з метою правової оцінки та вжиття відповідних заходів.


Лист Національного агенства з питань запобігання корупції

20.09.2018
18.09.2018р. на адресу ВП ЗАЕС надійшов лист ДП «НАЕК «Енергоатом»  № 34-18/853 від 14.09.2018р. з копією листа Національного агентства з питань запобігання корупції (далі НАЗК) № 45-05/39552/18 від 10.09.2018р. щодо повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, що стосується отримання доходу у вигляді заробітної плати.

Ознайомитися з листом НАЗК № 45-05/39552/18 від 10.09.2018р. можна у локальній мережі ВП ЗАЕС за адресою: H:\INFO\OPPK\Лист НАЗК.

Розпочався черговий етап е-декларування!

09.01.2018

З 1 січня 2018 року розпочався етап подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік. Відповідно до статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» (далі - Закон) державні службовці, інші суб’єкти декларування, зобов’язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - декларація), за минулий рік за формою, яку визначає Національне агентство.

Акцентуємо увагу на тому, що необхідно зробити декларанту.

По-перше, перевірити адресу електронної поштової скриньки, яка вказана у персональному кабінеті Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр).

По-друге, перевірити термін дії та працездатність Вашого електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП) для роботи з Реєстром. Для отримання інформації про термін дії ЕЦП необхідно завантажити посилений сертифікат особистого ЕЦП з веб-сайту акредитованого центру сертифікації ключів (далі - АЦСК), в якому був отриманий ЕЦП. Після цього натиснути на сертифікат подвійним кліком лівої кнопки миші та у вікні, яке відкрилось, переглянути термін дії сертифікату ЕЦП. Якщо термін дії сертифікату сплинув, скористатись ЕЦП неможливо, тому необхідно звернутись до АЦСК та отримати новий ЕЦП.

Після отримання нового ЕЦП необхідно зайти на сторінку входу до Реєстру https://portal.nazk.gov.ua і скористатись посиланням: «Я загубив/змінив свій приватний ключ». У полі «Поточна електронна адреса» потрібно вказати електронну поштову скриньку, з якою зареєстрований декларант в Реєстрі, та натиснути кнопку «Вислати код для відновлення». На вказану поштову скриньку надійде лист «Зміна ЕЦП | ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ». Для зміни ЕЦП необхідно перейти за посиланням у листі, після цього у полі АЦСК обрати акредитований центр сертифікації ключів, в якому був отриманий новий ЕЦП, обрати файл нового ЕЦП, вказати пароль від нового ЕЦП та натиснути кнопку «Змінити ЕЦП». Після успішного виконання вказаних дій з’явиться повідомлення про розгляд поданої заявки. Заявки на зміну ЕЦП розглядаються протягом 1 доби у робочий час.

Радимо скористатись рекомендаціями щодо роботи з Реєстром та роз’ясненнями щодо заповнення форми е-декларації або ж відповідями на найчастіші запитання.

Національним агентством підготовлено відео-курс з роз'ясненнями щодо заповнення е-декларацій за розділами.

Також пропонуємо декілька відповідей на найбільш запитувані останнім часом питання від декларантів, надані Національним агентством.

Щодо розділу 3 «Об`єкти нерухомості» декларації:

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 46 Закону України «Про запобігання корупції» (далі - Закон) у декларації зазначаються відомості про об'єкти нерухомості, що належать суб'єкту декларування та членам його сім'ї на праві приватної власності, включаючи спільну власність, або знаходяться у них в оренді чи на іншому праві користування, незалежно від форми укладення правочину, внаслідок якого набуте таке право. Такі відомості включають:

а) дані щодо виду, характеристики майна, місцезнаходження, дату набуття майна у власність, оренду або інше право користування, вартість майна на дату набуття його у власність, володіння або користування;

б) у разі якщо нерухоме майно перебуває у спільній власності, про усіх співвласників такого майна вказуються відомості, зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті, або найменування відповідної юридичної особи із зазначенням коду Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. У разі якщо нерухоме майно перебуває в оренді або на іншому праві користування, про власника такого майна також вказуються відомості, зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті, або найменування відповідної юридичної особи із зазначенням коду Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.

Чи необхідно зазначати у розділі 3 «Об`єкти нерухомості» декларації інформацію про об’єкти нерухомості за зареєстрованим місцем проживання та місцем фактичного проживання суб’єкта декларування?

Закон передбачає обов’язок зазначати в декларації усі об’єкти, які належать суб’єкту декларування або члену його сім’ї на праві користування. Такими правами користування можуть бути: оренда, сервітути, право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), право забудови земельної ділянки (суперфіцій), утримання, застава, користування на підставі довіреності, у тому числі генеральної довіреності, інші права, передбачені законом.

Відповідно до вимог Закону суб’єкт декларування повинен задекларувати усі об’єкти нерухомості незалежно від їх вартості, що належать йому на праві власності, знаходяться у нього на праві оренди чи іншого права користування станом на останній день звітного періоду (31 грудня звітного року для щорічної декларації).

Відповідно до статті 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» місце проживання – житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини.

Реєстрація – внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», для оформлення реєстрації необхідно документи, що підтверджують право особи на проживання в даному приміщенні. Це можуть бути документи на право власності, рішення суду про надання права на користування житловим приміщенням, договір оренди або інші документи. У разі якщо таких документів немає, реєстрація може здійснюватися тільки за згодою власника житла (якщо власників кілька – за згодою всіх власників).

Якщо зареєстроване місце проживання особи знаходиться в помешканні, право власності яке їй не належить, при реєстрації власник повинен був дати згоду на реєстрацію та проживання цієї особи в зазначеному помешканні, а тому в декларації це помешкання необхідно зазначити у розділі 3 «Об`єкти нерухомості», тип права – право користування у зв’язку з реєстрацією місця проживання.

Крім того, у розділі 3 «Об`єкти нерухомості» декларації необхідно зазначати інформацію про об’єкти нерухомості, де фактично проживає суб’єкт декларування, навіть якщо такі об’єкти нерухомого майна не належать на праві власності суб’єкту декларування.

При цьому, якщо інформацію про зареєстроване місце проживання або місце фактичного проживання було зазначено у розділі 2.1 «Інформація про суб’єкта декларування» декларації, відповідну інформацію необхідно дублювати у розділі 3 «Об’єкти нерухомості» декларації.

Звертаємо увагу на необхідність заповнення інформації про всіх співвласників об’єктів нерухомого майна, якщо таке нерухоме майно перебуває у спільній власності.

У декларації зазначаються відомості про об'єкти нерухомості, що знаходяться у членів сім’ї суб’єкта декларування в оренді чи на іншому праві користування.

Чи слід декларувати об’єкти нерухомого майна, якщо суб’єкт декларування користувався ними упродовж року, але станом на 31 грудня вже не користується?

Нерухомість, об’єкти незавершеного будівництва декларуються відповідно до їх наявності станом на останній день звітного періоду.

Наприклад, при поданні щорічної декларації, якщо зазначені об’єкти станом на 31 грудня попереднього року не перебувають у володінні, користуванні або власності суб’єкта декларування або членів його сім’ї, то вони не повинні відображатися в декларації, навіть якщо вони перебували на такому праві упродовж певного часу у звітному періоді.

Чи необхідно суб'єкту декларування, який зареєстрований як фізична особа-підприємець, у декларації зазначати інформацію про дохід, отриманий від підприємницької діяльності, інформацію про поворотну фінансову допомогу та подавати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані?

Відповідно до положень частини другої статті 52 Закону суб'єкт декларування зобов'язаний подати повідомлення у разі отримання ним доходу (незалежно від того, чи є він оподатковуваним) на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

Крім того, якщо кредит, позика, поворотна безвідсоткова фінансова допомога (позичка) тощо були отримані суб'єктом декларування або членом його сім'ї упродовж звітного року, то вони повинні бути відображені в розділі «Доходи, у тому числі подарунки» як «Інші доходи» (із зазначенням, про який саме дохід йдеться). Якщо такий кредит, позика тощо були дійсними, тобто не сплачені повною мірою станом на останній день звітного періоду, то вони повинні бути додатково відображені у розділі «Фінансові зобов'язання», незалежно від того, чи були вони отримані у звітному періоді.


Вниманию субъектов декларирования!

04.01.2018

1 січня 2018 року набрав чинності Закон України «Про Державний бюджет України на 2018 рік», положеннями якого було встановлено новий розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи: з 1 січня 2018 року – 1 762,00 гривні, з 1 липня – 1 841,00 гривня, з 1 грудня – 1 921,00 гривня (ст. 7 вказаного Закону).

Таким чином, з 01 січня 2018 року для посадових осіб Компанії обов’язок повідомляти про суттєві зміни у майновому стані виникає у разі отримання доходу або придбання майна на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року, тобто 88 100,00 грн.

Поряд з цим, нагадуємо, що посадові особи Компанії зобов'язані подати до 1 квітня декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - декларація), шляхом заповнення її на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, за минулий рік за формою, що визначається Національним агентством.

При цьому, звертаємо увагу суб’єктів декларування, що при заповнені декларації за 2017 рік, необхідно користуватися розміром прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня звітного року, - тобто 1 600,00 грн.

Додатково зазначаємо, що правила заповнення декларації розміщенні на офіційному веб-сайті Компанії

http://www.energoatom.kiev.ua/ua/compliance/anticorruption/articles/46310-pravila_zapovnennya_deklaratc_za__rk/, http://www.energoatom.kiev.ua/ru/compliance/anticorruption/46283-elektronne_deklaruvannya_z__schnya__roku_onovleno/.

Радимо також скоротитися Роз’ясненням Національного агентства з питань запобігання корупції щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю https://nazk.gov.ua/sites/default/files/roz_yasnennya_20.03.17_docx.docx.pdf

Крім того, Національним агентством з питань запобігання корупції підготовлено відео-курс з роз'ясненнями щодо заповнення е-декларацій за розділами, який можна переглянути за посиланням https://www.youtube.com/playlist?list=PLQCyS3bbFoFeuoklIgRpc4vmWf3R7aJnk.

В Компанії також організовано роботу щодо отримання електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП) для всіх бажаючих працівників ДП «НАЕК «Енергоатом».

В той же час, посадові особи можуть самостійно звернутися до центрів сертифікації ключів (http://nazk.gov.ua/sites/default/files/stan_sumisnosti_zasobiv_ecp.pdf). Наприклад, безоплатно отримати ЕЦП можна особисто на сайті Приватбанку (https://www.privat24.ua/#login) за таким алгоритмом: https://www.youtube.com/watch?v=p6SQHdfy4RY.

Звертаємо Вашу увагу, що після отримання нового ЕЦП необхідно зайти на сторінку входу до Реєстру https://portal.nazk.gov.ua і скористатись посиланням: «Я загубив/змінив свій приватний ключ». У полі «Поточна електронна адреса» потрібно вказати електронну поштову скриньку, з якою зареєстрований декларант  в Реєстрі, та натиснути кнопку «Вислати код для відновлення». На вказану поштову скриньку надійде лист «Зміна ЕЦП/ ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ». Для зміни ЕЦП необхідно перейти за посиланням у листі, після цього у полі АЦСК обрати акредитований центр сертифікації ключів, в якому був отриманий новий ЕЦП, обрати файл нового ЕЦП, вказати пароль від нового ЕЦП та натиснути кнопку «Змінити ЕЦП». Після успішного виконання вказаних дій з’явиться повідомлення про розгляд поданої заявки. Заявки на зміну ЕЦП розглядаються протягом 1 доби у робочий час.

Також, зазначаємо, що одним із розділів декларації є розділ «Доходи, у тому числі подарунки», в якому суб’єкту декларування необхідно вказати отриманий (нарахований) дохід у звітному році. Для заповнення цього розділу рекомендується використовувати дані Державної фіскальної служби України. З цього приводу зазначаємо, що суб’єкт декларування має можливість отримати відомості про свої доходи он-лайн на офіційному веб-сайті Державної фіскальної служби України створивши та направивши відповідний запит в розділі «Подання заяв, запитів для отримання інформації» особистого кабінету. Допоможе Вам в цьому відео, розміщене на офіційному веб-сайті підприємства http://www.energoatom.kiev.ua/ru/compliance/anticorruption/articles/46464-poluchenie_svedeniyi_o_dohodah_dlya_zapolneniya_deklaratcii/.


Спеціальна телефонна лінія для повідомлень про корупцію

29.11.2017

Національне агентство з питань запобігання корупції співпрацює із особами, які добросовісно повідомляють про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції».

Відтепер створена у Національному агентстві спеціальна телефонна лінія для повідомлень про корупцію +38(044)200-06-91, працює у цілодобовому режимі:

-        з 9-ї год до 18 год. з понеділка по п’ятницю включно повідомлення про корупцію приймаються безпосередньо працівниками Національного агентства;

-        з 18 год. до 9 год. з понеділка по п’ятницю та в неробочі дні (святкові та вихідні) повідомлення приймаються в автоматичному режимі через автовідповідач.

Для здійснення повідомлення через автовідповідач необхідно вказати такі відомості:

-        своє прізвище, ім’я, по батькові та адресу, на яку особа, що повідомляє, бажає отримати відповідь;

-        прізвище, ім’я, по батькові, посада, місце роботи особи, яка вчинила корупційне правопорушення;

-        обставини вчинення правопорушення.

Нагадуємо, що повідомлення повинно містити інформацію, яка стосується конкретної особи, та фактичні дані, які можуть бути перевірені Національним агентством з питань запобігання корупції в межах повноважень, визначених статтею 11 Закону України «Про запобігання корупції.

Всі повідомлення розглядаються працівниками Національного агентства з питань запобігання корупції згідно з вимогами законодавства.


Рекомендації суб’єктам декларування до чергового етапу електронного декларування в Україні

27.11.2017

Шановні суб’єкти декларування! З метою завчасної підготовки до чергового етапу електронного декларування в Україні, який розпочинається з 01.01.2018, просимо Вас виконати такі дії:

1. Перевірити адресу електронної поштової скриньки, яка вказана у Вашому персональному кабінеті Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр).

Звертаємо Вашу увагу на те, що відповідно до Указу Президента України від 15.05.2017 №133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.04.2017 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» доступ до окремих поштових серверів у домені .ru обмежений.

У зв’язку з цим для роботи з Реєстром (отримання повідомлень, підтвердження зміни електронного цифрового підпису тощо) слід використовувати поштові скриньки, які не підпадають під зазначені обмеження (наприклад: ukr.net, i.ua, email.ua, gmail.com тощо).

Якщо Ваша електронна поштова скринька підпадає під обмеження, то для її зміни у персональному кабінеті Реєстру необхідно створити (або використовувати іншу) особисту поштову скриньку. Після цього слід авторизуватися в Реєстрі за адресою: https://portal.nazk.gov.ua за допомогою власного електронного цифрового підпису, перейти у вкладку «Мій профіль», натиснути кнопку «Змінити контактні дані», у полі «Новий E-mail» вказати нову поштову скриньку та натиснути кнопку «Змінити E-mail».

На нову поштову скриньку надійде лист «Зміна E-mail | ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ». Для зміни E-mail перейдіть за посиланням у листі, повторно здійсніть вхід у Ваш персональний кабінет та перевірте вкладку «Мій профіль». У полі «E-mail» повинна бути зазначена вже змінена електронна поштова скринька.

Звертаємо увагу! Для зміни електронної поштової скриньки у Вашому персональному кабінеті Реєстру не потрібно отримувати новий ЕЦП.

2. Перевірити термін дії та працездатність Вашого електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП) для роботи з Реєстром.

Для отримання інформації про термін дії ЕЦП треба завантажити посилений сертифікат особистого ЕЦП з веб-сайту акредитованого центру сертифікації ключів (далі - АЦСК), в якому Ви отримали ЕЦП. Після цього натиснути на сертифікат подвійним кліком лівої кнопки миші та у вікні, яке відкрилось, переглянути термін дії сертифікату ЕЦП. Необхідно, щоб на дату подання електронних документів до Реєстру сертифікат ЕЦП був діючий. У разі, якщо термін дії сертифікату сплинув, Ви не зможете користуватись ЕЦП, в тому числі подавали електронні документи до Реєстру. Тоді Вам необхідно звернутись до АЦСК та отримати новий ЕЦП. Зазначаємо, що Національне агентство не є АЦСК. З переліком АЦСК Ви можете ознайомитись на сторінці https://portal.nazk.gov.ua у полі: “АЦСК”.

Після отримання нового ЕЦП Вам необхідно зайти на сторінку входу до Реєстру https://portal.nazk.gov.ua і скористатись посиланням: «Я загубив/змінив свій приватний ключ». У полі «Поточна електронна адреса» вказати електронну поштову скриньку, з якою Ви зареєстровані в Реєстрі, та натиснути кнопку «Вислати код для відновлення». На вказану поштову скриньку надійде лист «Зміна ЕЦП | ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ». Для зміни ЕЦП необхідно перейти за посиланням у листі, після цього у полі АЦСК обрати акредитований центр сертифікації ключів, в якому Ви отримали новий ЕЦП, обрати файл нового ЕЦП, вказати пароль від нового ЕЦП та натиснути кнопку «Змінити ЕЦП». Після успішного виконання вказаних дій з’явиться повідомлення про розгляд Вашої заявки. Заявки на зміну ЕЦП розглядаються протягом 1 доби у робочий час. Ви можете здійснити спробу входу до Реєстру з новим ЕЦП через вказаний час та не очікувати листа з подальшими інструкціями.

Для перевірки працездатності ЕЦП Ви можете скористатись online-сервісом накладання ЕЦП на електронні документи за посиланням: https://ca.informjust.ua/sign. Результатом успішної перевірки буде повідомлення: «ПІДПИС НАКЛАДЕНО УСПІШНО, ЦІЛІСНІСТЬ ДАНИХ ПІДТВЕРДЖЕНО».

Якщо при накладанні електронного цифрового підпису виникає помилка, слід звернутись до акредитованого центру сертифікації ключів, який Вам видав ЕЦП.

Виконавши запропоновані дії, Ви завчасно підготуєтесь до чергового етапу декларування в Україні, чим полегшите собі роботу з Реєстром.

Також нагадуємо, що на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції https://nazk.gov.ua у розділі «Декларування» Ви можете ознайомитись із Рекомендаціями при роботі з Реєстром.

У разі виникнення проблем технічного характеру Ви можете звернутись до служби технічної підтримки за тел.: +38(044)200-06-94 або адресою електронної пошти support@nazk.gov.ua, при цьому:

-        направляйте електронний лист з Вашої персональної електронної поштової скриньки, яка зазначена при реєстрації;

-        у темі листа зазначайте суть Вашого питання;

-        у листі необхідно зазначити Ваше П.І.Б., реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН) та викласти суть питання, за необхідності до листа додати скріншоти (зображення екрана) з Вашою помилкою.


НАЗК: володіння корпоративними правами не є автоматичним свідченням наявності конфлікту інтересів

20.11.2017
 

Згідно із Законом України «Про запобігання корупції» наявність у посадовців корпоративних прав не є автоматичним свідченням наявності конфлікту інтересів.

У дослідженні, яке днями з’явилося в інформаційному просторі було вказано, що 38 народних депутатів мають конфлікт інтересів у зв’язку з тим, що володіють корпоративними правами. Національне агентство з огляду на термінологію Закону «Про запобігання корупції» звертає увагу, що володіння посадовою особою корпоративними правами не є автоматичним доказом наявності у неї реального конфлікту інтересів, хоча безперечно є чинником, що збільшує ризики його виникнення.

Основні засади запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, як превентивного антикорупційного механізму визначаються нормами Закону України «Про запобігання корупції».

Нормами ст. 36 вказаного Закону встановлено правила запобігання конфлікту інтересів у зв'язку з наявністю в особи підприємств чи корпоративних прав, які не містять заборон щодо володіння корпоративними правами. Конституційний суд України у своєму рішенні від 13.03.2012 № 6-рп/2012 вже зазначав, що особи, уповноважені на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, як і інші фізичні та юридичні особи, мають право володіти, користуватися та розпоряджатися своєю власністю, у тому числі з метою набуття та реалізації корпоративних прав.

Реальний конфлікт інтересів – це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (абзац 13, ч. 1, стаття 1 Закону). Тобто, для виявлення ознак реального конфлікту інтересів при прийнятті особою конкретних рішень або вчиненні чи не вчиненні певних дій, навіть за наявності у неї приватного інтересу, зумовленого володінням корпоративними правами, встановлення такої суперечності є обов’язковою умовою.

Відповідно до принципу законності стосовно діяльності органів державної влади, закріпленого у ч. 2 ст. 19 Конституції України, правозастосовна діяльність Національного агентства при здійсненні моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів має ґрунтуватись виключно на нормах вказаних актів  законодавства.

Національне агентство підкреслює, що згідно з п. 15 ч. 1 статті 11 Закону - надання роз'яснень, методичної та консультаційної допомоги у застосуванні актів законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб є виключною компетенцією Національного агентства.


НАЗК: внесено припис в.о. генерального директора ДП «КБ «Артилерійське озброєння» стосовно заступника з розвитку підприємства

31.10.2017

Національне агентство з питань запобігання корупції на своєму засіданні прийняло рішення про внесення припису про порушення вимог законодавства щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інших порушень закону виконуючому обов’язки генерального директора ДП «КБ «Артилерійське озброєння» Нестреляю Андрію. Припис внесено стосовно заступника генерального директора з розвитку та якості державного підприємства «Конструкторське бюро «Артилерійське озброєння» Чабанова Андрія.

За результатами перевірки, здійсненої Департаментом моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції НАЗК, встановлено, що заступник генерального директора ДП «КБ «Артилерійське озброєння», будучи посадовою особою юридичної особи публічного права, порушив вимоги частини першої статті 36 Закону України «Про запобігання корупції», а саме не передав належні йому підприємства та корпоративні права в управління іншій особі протягом 30 днів після призначення на посаду, чим вчинив правопорушення, пов’язане з корупцією.

Згідно з приписом, НАЗК вимагає провести службове розслідування з метою виявлення причин та умов, що призвели до вчинення правопорушення.

Припис НАЗК є обов’язковим до виконання. За невиконання припису керівник органу, підприємства, установи, організації несе відповідальність, передбачену статтею 18846 КУпАП.


В НАЗК презентували онлайн-курс «Конфлікт інтересів - треба знати!»

26.10.2017

В Національному агентстві з питань запобігання корупції відбулась презентація навчального онлайн-курсу «Конфлікт інтересів - треба знати!». Інтерактивний курс працюватиме в рамках інформаційної кампанії з роз’яснення законодавства про конфлікт інтересів, реєстрація на нього розпочинається відсьогодні, з 23 жовтня.

Онлайн-курс був створений спільними зусиллями співробітників Національного агентства, громадського проекту масових відкритих онлайн-ресурсів «Prometheus» та Програми розвитку ООН в Україні. Його мета - надати базові практичні інструменти для підвищення ефективності виявлення, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання встановлених заборон та обмежень.

Участь у презентації взяли Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Наталія Корчак, Директор Програми розвитку ООН в Україні Янтомас Хімстра і співзасновник навчальної платформи відкритих онлайн-ресурсів «Prometheus» Іван Примаченко.

Онлайн курс має практичну спрямованість і орієнтований на суб’єктів ЗУ «Про запобігання корупції», якими на сьогодні час є Президент України, Голова Верховної Ради України, Прем’єр-міністр України, міністри, народні депутати, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, військові посадові особи, посадові особи юридичних осіб публічного права. Курс буде корисним і для на потенційних викривачів.

Структура курсу включає шість розділів, які розкриватимуть термінологічні основи, як то «конфлікт інтересів», «приватний інтерес», висвітлюватимуть алгоритм дій у разі виникнення конфлікту інтересів, а також питання у зв’язку з наявністю в особи підприємств чи корпоративних прав, розглядатимуться основні аспекти юридичних наслідків вчинення дій та прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів. Особливо корисним курс стане в питаннях виявлення, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад, військових посадових осіб, членів колегіальних органів та посадових осіб державних, комунальних підприємств, установ, організацій.

Курс також містить розділ, присвячений питанням запобігання конфлікту інтересів у діяльності народних депутатів України і контролю за дотриманням ними цих вимог.

Початок навчального онлайн-курсу «Конфлікт інтересів – треба знати!» - 9 грудня.

Реєстрація за посиланням: https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:NAZK+COI101+2017_T3/about